Södertörns brandförsvarsförbund satsar på lika kompetens på alla stationer. Det betyder att alla enheter ska kunna ersätta varandra och att arbetsmetoderna ska vara standardiserade så att man lätt kan byta både personal och fordon under olika insatser. Dalarö brandvärn tränade därför räddning och losstagning för svårare trafikolyckor. Dalarö har standardutrustning på sin släckbil 461 för hydraulisk klippning och öppning av bilar. Man jobbar enligt Södertörnsmetoden som bygger på 5 man inklusive lokal styrkeledare. Ofta har dessutom värnet tillräckligt med personal för att bemanna ytterligare ett fordon som då jobbar med att skydda olyckan mot trafik.

 

En bil som har landat på taket. Dalarö brandvärn har påbörjat losstagning av klämd förare genom att ta bort dörrar och vidga karossen. En räddningsman har redan krupit in och påbörjat sjukvård och kontrollerar patientens tillstånd under räddningsinsatsen. (Foto: Andreas Bielsten)

Det finns många olika scenarion när man kommer fram till en olycksplats...

 

En del av träningen handlar om att prioritera och lösa problem som kan uppstå. Att arbeta taktiskt, säkert och snabbt måste tränas i verkliga situationer där risken finns för brand, explosion eller andra störningsmoment. I vissa olyckor kan det vara fråga om livsviktiga minuter för att få ut den skadade ur vraket. I andra fall är tiden mindre avgörande men patientens skador kan förvärras av hanteringen. Rygg- och nackskador ska särskilt förebyggas då våldet mot kroppen i en kollision är stort, särskilt i höga hastigheter. Använder man inte bilbälte kan bilens skyddssystem faktiskt skada ännu mer. Krockkuddar löser inte alltid ut och utan bilbälte kan rattkudden faktiskt bli en dödsfälla. När Räddningstjänsten klipper upp en modern bil så är även säkerhetssystemen en säkerhetsrisk och outlösta kuddar och gasfjädrar kan skjutas ut i efterhand vid arbete på bilen.

 

En förare är fastklämd efter en kraftig sidokrock. Dalarö brandvärn har klippt upp dörrarna och taket och använt bändare för att få loss förarens fötter. Patienten skall sedan lyftas med ryggbräda för att minimera vridningar av nacke och ryggrad. (Foto: Andreas Bielsten)  

Utbildningen hölls av SBFF:s skickliga instruktörer i samarbete med Nynäshamns bildemontering AB (som "krockade" bilarna med lastmaskin) under en heldag onsdagen den 7 december.

Vi hoppas att vi slipper praktisera våra kunskaper på Dalarövägen. Men om vi behöver det så är vi redo för uppgiften. Så kör lugnt och använd bilbältet...