Om

Skolprofeten föddes för att se igenom kejsarens nya kläder. Han hade svårt att tro att skolan var annat än ett påfund, som vi hittat på för att förströ tiden för människor under 18 år. Om man lyssnar på skoldebatten skulle man kunna tro att det endast skulle behövas mindre justeringar för att göra skolan riktigt bra. Några fler vuxna, några fler lagar och regler och lite fräschare lokaler. Lite ny utformning på lärarutbildningen kanske? Har du hört detta förut? Litegrann är det som att titta på de vita linjerna närmast motorhuven när man kör bil. De svischar förbi och synfältet är stort som en tallrik.

Skolprofeten har en mer filosofisk och övergripande syn på fenomenet skolan. Han tror att man måste se på många variabler samtidigt om man ska förstå varför det ser ut som det gör i skolan idag. Ingenting är heligt eller allom givet. Betrakta skolan ur ett vidare perspektiv. Låt inte de mest belästa människorna tolka skolans bästa enbart. Låt barnet i dig stanna upp och peka: -”Kejasaren är naken!” Skolproften hjälper dig att klä av skolan…

FAQ om Skolprofeten

Är Skolprofeten politiskt bunden till något parti?

Nej, han är endast bunden till sitt kall. Eventuellt också till sitt anställningsavtal som han var tvungen att skriva under för att få nöjet att vandra i skolans underbara värld som praktikant i verkligheten. Å andra sidan lär avtalet lösas upp den dag han bestämmer sig för att stiga upp dit han kom ifrån, när han tar på sig synderna i sista striden.

Vilken är Skolprofetens främsta uppgift här i livet?

Att förkunna bilder, visioner och filosofiska betraktelser av fenomenet skola. Samt att peka på paradoxerna i politiken runt skolan.

Vems sida står Skolprofeten på?

Skolprofeten står på kunskapens sida. Det betyder att alla sätt man kan lära sig på är goda. Däremot finns det många dåliga påhitt för att styra hur folk ska lära sig olika saker eller tala om vad som är värt att veta. Grundfilosofin är att alla föds utrustade för att själva lära sig saker. Sedan har några människor tyvärr lagt beslag på rätten att bestämma över kunskap och begränsat metoderna till några få. Därför tror många att penna och papper är nödvändigt för att bli klok.

Vilka partier sympatiserar med Skolprofeten?

Det händer att vissa politiker råkar säga rätt saker ibland. Men det är alldeles för sällan  Att handlingarna sedan bevisar avsikten är en riktig raritet inom skolvärlden. En god politiker har en horisont på 4-8 år i sina beslut. En god grundutbildning tar upp till 25 år på sig att mogna. Den har då mött ett flertal politiska yrväder på sin väg.

Vilken erfarenhet har Skolprofeten av svensk skola?

Förutom att ha skådat den som offer i 25 år, har han studerat den i 5 år och verkat i den under 10-års tid. Skolprofeten har ansökt om en legitimation som kommer vilken månad som helst. Undrar om man skulle ha kollat Corn-Flakes-paketet innan man slängde det i återvinningen? Skämt åsido så har Profeten god täckning efter många års dokumenterade studier av den svenska lärarutbildningen. Profeten har dessutom bytt arbetsplats med jämna mellanrum och sett väldigt små skolor och väldigt stora, både i stad och på landsbygd.

2 kommentarer till Om

  1. Roland Stenutz skriver:

    Med anledning av det som nu händer med tilläggsbeloppet i Stockholm så skulle jag vara intressera av få kontakt med profeten.

    • Skolprofeten skriver:

      Hej Roland! Jag ber om ursäkt för min frånvaro i bloggossfären. Jag har inte annonserat min blogg stenhårt. Men jag har förstått att den når några läsare i alla fall. Det tackar jag för. Regelbundenheten i mitt bloggande är lite svajande ibland. Jag har inte läst in mig på frågan i detalj. Men jag har förstått att man klåfingrar på pengarna till de elever som behöver dem mest. Nu har jag även hört att man ångrat detta delvis och rättar till det. Skolprofeten är naturligtvis tacksam och förstår att det ligger ett smärre uppror bland föräldrar och engagerade professionella bakom reträtten. Självklart är det dumt att dra undan mattan för fötterna på fungerande verksamhet. Det finns både offentlig och privat verksamhet som uträttar underverk. Men självklart kostar det betydligt mer än vanlig skolpeng. Men referensobjektet ska inte vara skolpengen. Referensobjektet ska naturligtvis vara de kostnader som samhället får för livslångt utanförskap och sänkt livskvalitet för de unga vuxna som inte lyckats med sin skolgång. I det perspektivet är ekonomin inte längre lika bekymmersam.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *