Frälsaren av svensk skola har lösningen

Det är inte lätt att vara profet i sin egen hemby. Det är däremot väldigt lätt att skriva profetior om saker man är övertygad om att man begriper. Skolprofeten är inte så förtjust i att brösta sig och har levnadsmottot att endast den vise vet att han inte vet allt. Därför blev Skolprofeten lite häpen över den självsäkra analysen som Lennart Swahn gör, f.d. lektor och rektor för teknisk utbildning och lärarutbildning samt utbildningsexpert vid Världsbanken, UNESCO och ILO. Han borde veta att han inte kan veta allt.

Han har uttalat att han har lösningen som tar Svensk skola in i 2014 och löser ekonomiska såväl kunskapsmässiga bekymmer. I sin artikel på bloggen Skola & Samhälle (SOS)  gör han reklam för en skrift som presenterar planen i grova drag, kallad Vitboken. (Det är en väldigt lång text vilket innebär att den är fritt men försiktigt citerad, för att spara lite utrymme här)

”Skolans fundamentala problem är läraren som undervisare”, attackerar Lennart med. Det är ett bra öppningsdrag om man vill vara kontroversiell. Ifrågasätt inte bara dåliga lärare. Ifrågasätt alla lärare som undervisar. Då måste ju någon reagera. Men vad är det då han menar?

Skolprofeten sammanfattar LS teori.

Problem:Sverige är helt fel ute. Vi lägger pengarna på dyra lokaler, personal som inte kan allt och som jobbar för sällan och dessutom inte vill ha modern teknik till hjälp. Det är återigen lärarnas fel, även om det enligt LS är fackförbunden som för denna linje och förleder hela det politiska Sverige åt fel håll. De oskyldiga politikerna frågar artigt om de kan hjälpa till med något, men svaret blir att allt som hjälper är mer resurser till lärares löner. Systemet är korrupt.

Lösningen: Sverige ska inom 3-5 år förändra det som under 150 år tagit mycket lång tid att förändra genom att satsa på ICT (Information, Communication and Technology) Det är bara att sätta igång.

Argumenten som dyker upp i Vitboken är roliga att borra ned sig i för de är väldigt självsäkra och bra grundade, men kanske inte i verklighetens skola nödvändigtvis. Här är några favoriter:

Eleverna får inte ”den högkvalitativa och kompletta utbildning” som de förtjänar. Om vi pratar om grundskola och gymnasium så finns det inte EN komplett utbildning. Det finns inte heller spikraka karriärsvägar med elever som siktar självsäkert mot rätt kunskap. De har i verkligheten oftast inte en blekaste om vad de ska ha sina kunskaper till och det finns inget mandat att tvinga dem, det ska gudarna veta. Men om alla skulle vilja bli raketforskare kan jag hålla med om att utbildningen saknar vissa moment i de flesta skolor.

”Lärarnas kapacitet för direkt undervisning är tidsmässigt begränsad” vilket skulle få till följd att utvecklingen är förhindrad att fortsätta. Anledningen är att det bara finns två sätt att utveckla undervisningen enligt LS. Öka undervisningestiden. Eller anställa fler lärare. Skolprofeten skrattar lite när argumentet biter sig självt i svansen. Om kunskap vore en stapelvara kanske detta skulle vara sant. Ju mer man arbetade, desto mer blev det staplat. Men nu är ju inte kunskaper riktigt så konstruerade. Kunskaperna är ju inte proportionella mot inlärningstiden om de nu har något samband alls. Om man resonerade likadant på Kungliga Dramaten skulle enda vägen mot bättre teater vara längre föreställningar och fler skådespelare. Absolut inte bättre förberedeleser eller tid för återhämtning och reflektion. Vad sägs om en 24-timmars Norénpjäs, i en vecka?

”Kommunerna tvingas investera i dyrbara lokaler som utnyttjas ungefär halva den tid som är möjlig att undervisa.”

Detta kan ju knappast vara dagens problem. De flesta skolor byggdes inte nya under senare tid. Tvärtom läggs många skolbyggnadert i malpåse eller hyrs ut till privata aktörer. Det byggs snarare för sällan och för smått. Kan lokalerna utnyttjas mer effektivt? Ja, varför inte införa ett nattskift? Ett nytt lärarlag som tar över skolan kl 17.00 och kör fram till morgonen. Voila! Halverad lokalkostnad! Skolprofeten raljerar lite.

”Lärarfacken och lärarutbildningen och pedagogisk expertis har styrt skolutvecklingen och debatten och detta har lett oss fram till dagens dåliga resultat i skolan”

Skolprofeten tänker då på de stackars vilseförda politikerna i riksdag och kommun som bara har tvingats med på tåget. Man har tvingats se lärarna propagera för sänkta löner och sämre arbetsvillkor utan makt att påverka. Var det inte tvärtom? Var det inte politikerna som tog ifrån lärarna och rektorerna auktoriteten och skolekonomin och gjorde ideliga kortsiktiga förändringar som hela tiden bröt ned det långsiktiga arbetet mot goda resultat? Jag blir osäker…

”Skolpolitiker frågar lärarna och facket om vad som behövs för att skolan ska utvecklas. Därför har svaret ofta blivit satsa mer på lärarna och mer resurser”

Är de så dumma politikerna? Att de frågar dem som jobbar inom verksamheten vad som krävs för att förbättra? Det fattar väl alla att svaret skulle bli det. Men det kanske inte är så konstigt att svaret blev just mer resurser och bättre löner, eftersom det är just detta politikerna har tagit ifrån lärarna genom sina reformer. Lärarna har egentligen inte begärt mer resurser. De ville bara ha tillbaka de resurser de hade tidigare, men som istället fyllt ut kommunernas tomma kassakistor. Det är dyrt med stora fläskiga idrottshallar och bostadsaffärer.

”ICT kan omskapa skolan”

Allting ska gå med elektricitet, pop-pop pop-pop-i-top pop, som i Povel Ramels text. Frälsningen är här! Modern teknik omformar nu skolan på 5 år. Vi har inte lyckats under 150 år men nu finns tekniken, enligt Lennart Swahn. Någon som känner igen den här typen av uttalande? Var det inte någon arktiekt som slog sig för bröstet på 60-talet och sa att man hade löst bostadsbristen OCH gjort samhället perfekt genom design. Alla problem försvinner. Eller de som sa att det perfekta kemiska botemedlet mot myggor nu var uppfunnet. Bara att spruta över hela skogen och njuta av utvecklingen. Hur många med en egen dator hemma kan lita på denna frälsning? Tekniken finns ju för att du ska kunna sköta hela ditt hem med hjälp av din dator. Ändå tvekar man att lägga pengarna på teknik som knyter samman alla prylar hemma till en enda dator. För man vet vad som händer NÄR det inte fungerar. Det är inte en fråga OM. De som har försökt ser man sällan till. De sitter med ena örat i telefonsupporten och är livrädda att förlora sin plats i kön.

Skolprofteten skulle vilja bjuda in Lennart Swahn till en högstadieskola för att ge smakprov på var de riktiga utmaningarna verkligen ligger idag. Det är inte lärarnas undervisning eller undervisningstid som är problemet, utan vad lärarna får för verktyg, fortbildning och ämnesfördjupning när de inte undervisar. Undervisningstiden genomförs nämligen nästan alltid och det sistnämnda nästan aldrig. Trots att kunskaperna föråldras fortare idag har lärare mindre tid att förkovra sig och utveckla sin undervisning. De gör det dessutom uteslutande på sin fritid för sina egna skattade pengar. Det är inte många yrkeskårer som skulle ställa upp på det. Narkosläkaren tar sin lediga söndag och åker in på sjukhuset och läser manualen och övningskör ny utrustning. Han köper dessutom kurslitteratur och anmäler sig till en kurs som krävs för att sköta jobbet under sommarsemestern. Eller köper en dator hemma och fyller den med dyra program för att kunna använda till att utveckla sitt arbete optimalt.

Skolprofeten vill absolut ge en komplimang, profeter emellan, för att Vitboken ändå vågar titta på skolan ur ett större perspektiv. Kunskapen kräver inte alls alla de traditionella metoder vi har i skolan i dag, även om vi är hänvisade till det som är gott nog i många fall. Kunskap behöver inte utövas i ett litet hus med en klocka på för att bli riktigt bra, så långt är Skolprofeten helt överens med Lennart Swahn. Framtiden kommer att se annorlunda ut. Men framtiden inträffar inom skolvärlden något senare än den gör i näringslivet (och vissa fall inte alls har det visat sig) Det finns nämligen inte alltid täckning för de godaste idéerna. Man vill ha den bästa kvalitén, till det lägsta priset. Ibland blir det tyvärr precis tvärtom i skolans värld…

Länk till artikel: http://www.skolaochsamhalle.se/flode/skolpolitik/lennart-swahn-skolans-fundamentala-problem-ar-lararen-som-undervisare/

Be Sociable, Share!

Om Skolprofeten

Sagt om Skolprofeten: Han är i högsta grad en alldeles vanlig profet som har kommit till jorden för att skåda skolans väsen ur ett annat perspektiv. De som har sett honom berättar att han ofta iträder skepnaden av en helt vanlig dödlig lärare. Allt kan ifrågasättas. Inget är självklart. Han tar ibland av sig sin objektiva skrud och klär sig i subjektiv cynism efter jobbet. Han älskar att vara politiskt inkorrekt och att strunta i konventionerna. Ibland behöver man skåda världen genom bottnen på flaskan eller ur de allra minsta barnens perspektiv. Varför måste man gå i skolan? Vem kom på den idén? Det finns inte så många dumma frågor jämfört med dåliga svar. Av dårar och barn får man höra sanningen sägs det. Skolprofeten lyssnar och reflekterar både till akademiska och primitiva infall. Det skadar inte att se på saker med en gnutta humor, distans eller ironi.
Det här inlägget postades i Innehållet i undervisningen, Läraren i den offentliga debatten, Läraren och metodiken, Läraryrket och skolvärlden, Skolan och politiken. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Frälsaren av svensk skola har lösningen

  1. Per Gösta skriver:

    Trevligt och välskrivet!
    pop-pop pop-pop-i-top pop (eller hur det nu är) har Thore Skogman skrivit.

    • Skolprofeten skriver:

      Skolprofeten tackar ödmjukast och ber om ursäkt för den lilla fadäsen. Självklart är det Thore Skogman som skrivit detta underverk. Det ska vi inte ta ifrån honom. Povel har gjort så mycket annat som han kan få uppskattning för.
      Thore har ju även skrivit en av skolprofetens favoriter Titta, Titta.
      Herr Skogman har bevisligen bekantat sig med yrkets dilemman.

  2. Pär Engström skriver:

    Enligt (som vanligt osäkra) ekonomiska beräkningar kommer hälften av alla arbetstillfällen i USA, Sverige m.fl. att inom 20 år försvinna/omvandlas. För Sveriges del rör det sig om 2,5 miljoner arbetstillfällen.

    Vad jag förstår är läraryrket ännu inte med på denna lista av yrken som omvandlas i grunden. Men det är klart att kan man ersätta en bilförare med en dator, skicka obemannade drönare, så borde det väl gå att ersätta mycket i läraryrket, i psykologyrket eller prästyrket med robotar, datorer etc. I vissa skolsystem, jag tror bl.a. i Sydkorea, har datorer redan införts på prov som en medhjälpare till läraren.

    En sak tycks dock vara klar. Ekonomisk tillväxt är målet för ett samhälle och deras människor. Medlet för denna tillväxt är kunskap, t.ex. teknisk kunskap. Men om nu denna tekniska kunskap bidrar till att bortrationalisera människan som arbetskraft samtidigt som våra samhällen är uppbyggda kring arbetslinjen undrar jag var alla människor ska ta vägen? Jo, de måste givetvis konsumera, för utan en ökning av konsumtionen faller vårt ekonomiska samhälle ihop. Och denna konsumtion finansieras av lånade pengar och påverkar miljön negativt.

    Lärare har i Sverige undervisat om miljön i skolor sedan 1918/1919 och ändå tycks klimat- och miljöhot bli mer påtagligt under 2010-talet än vad det var under 1920-talet. Det är kanske dags att låta robotarna ta över, de kanske är klokare än människan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *