Skolporten som leder till fel debatt

Skolprofeten fick idag en uppenbarelse. Han har nämligen prenumererat på Skolportens nyhetsbrev under några år. Detta nyhetsbrev tycks samla in intressanta artiklar och nyheter på området skola och utbildning. Till viss del alldeles utmärkt eftersom man även får tips om nya vetenskapliga avhandlingar som framlagts inom pedagogik och skolpolitik. Per Reinolf heter grundaren.

Men profeten anade plötsligt tjocka ugglor i den saftiga mossen. Här kan en hundkyrkogård ha råkat bli uppgrävd. Skolporten är en ren propagandakanal. Propagandakanal för en part som får allt mer utrymme i skoldebatten. Det handlar om arbetsgivarparten Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och svenska friskoleföretag.

Det talas ganska ofta om att lärarna har tystnat i debatten om skolan. Det finns idag ett enormt mediebrus som är mycket svårt att behärska utan skickliga strategier och mediarådgivare. Den enda kanal som når hyfsat brett är den tredje statsmakten, nämligen den svenska journalistkåren. Att försöka nå ut till folket och till andra lärare för att skapa avtryck i debatten om skolan är tufft. Det är dessutom ett känt faktum att printmedia, radio och tv får allt mindre betydelse och inte når lika breda grupper längre. Internet och sociala medier tar allt större andelar. Det är numera ordentlig rundgång på informationen eftersom journalister i högre utsträckning använder sig av sociala medier och internet för att samla material till sina artiklar. Det är inte heller stora redaktioner som bearbetar reportage som granskas hårt. Det är vanligare med frilansande konsulter och bloggare som kommer till tals,  även i tv och tidningar.

Den enda riktiga chansen en lärare har att höras i debatten är om han eller hon lyckas uppbringa tillräcklig uppmärksamhet i ett ärende som upprör många i ett område och lockar ut en journalist till skolan. Genomslaget i sådana reportage är idag sämre och det handlar mest bara om det aktuella ärendet. Debatten förs på ett annat plan. T.ex. i debattpaneler i vissa tvkanaler. Problemet är att det sällan bjuds in en blandad panel med goda erfarenheter av lärararbete. Möjligvis företräds lärarnas åsikter av fackförbunden. Men annars brukar panelen fyllas av betydligt mer ”intressanta” personer för att demagogiskt bygga upp en spänning eller få fram folkets åsikter. Vill man ha en vettig debatt om hur skolan ska utvecklas kan man inte fråga lekmän och proffstyckare. Det måste finnas ett utbud av lärare som kan beskriva yrket på ett varierat sätt, inte bara extremer. De lärarporträtt som figurerar i artiklar som kommer via Skolporten är oftast välregisserade företrädare för något projekt som försöker vinna erkännande. Det är sällan artiklar med negativ kritik. Fackförbunden lägger visserligen ut sina krokar och flöden här. De är insläppta och vet vilka regler som gäller. Det handlar om ett sållat flöde.

Frågan är om det inte är dags att Sveriges lärare vaknar och börjar granska sina källor noggrannt. Det smyger sig in mer eller mindre rumsrena portalsidor varje år. Titta på den till synes bra sidan utbudet.se. Att man kan hitta färdigt skolmaterial från myndigheter och företag samlat är väl hjärtansvärt. Det är inget konstigt med att lärare beställer broschyrmaterial från myndigheter eller företag. Men om man läser portalens beskrivning av sin mission säger de att materialet som de erbjuder ska vara fritt från ren produktreklam och kopplingar till alkohol, narkotika, pornografi och ickedemokratiska värderingar. Men det innebär ju inte att de nödvändigtvis erbjuder en rik, vetenskaplig och objektiv information.

Vad har företaget Skolporten AB då med det här att göra? Jo, de är en ulv i fårakläder om man utgår efter vad de själva säger om sina avsikter: De ger sken av att samla alla viktiga flöden inom skola och utveckling. De skyltar inte helt tydligt med att de finansieras av arbetsgivarparterna, friskolorna och SKL. De har dessutom bildat olika dotterbolag som bl.a. utger sig för att utföra oberoende forskning, och att rapportera neutralt om forskning på skolområdet. Man har skapat mediabolaget Trapets Media AB som har egna journalister, som också utför uppdrag åt Skolverket. Det här är en trend som oroar Skolprofeten. Den senaste reflektionen han gjorde i samma riktning gällde Skolverkets tilltag att avlöna fem bloggare för att locka nya kandidater till lärarutbildningen.

Skolprofeten är bekymrad över att Sveriges lärare har svårt att nå fram och ta plats i debatten. Det skulle vara sunt med en liten motståndsrörelse som faktiskt friskade upp debatten. Det finns för många som sköter debatten om skolan som inte är inblandade i kunskapsutvecklingen. Det är lärarna som måste utveckla sin undervisning och då behöver de också komma till tals i debatter så att vi får höra vilka problem och utmaningar som verkligen är viktiga. Politiker, myndigheter och arbetsgivare dränker annars debattklimatet med sina mediabyråer och strategier.

Lärare är känsliga för kritik när det gäller att hämta in information från nya medier. Man måste hänga med heter det. Därför finns det en risk att lärare i ett stressat informationsklimat inte vågar välja bort ”snabbmats”-informationen som består av färdiga sammanställningar från olika portaler. Det är enda sättet att hålla sig uppdaterad tillräckligt snabbt till synes.

Skolprofeten funderar på om han ska logga ut lite oftare och fundera lite mer på kvaliteten i det som presenteras… hade Jesus samma problem?

Skolprofeten funderar på att göra om det gamla tricket från andra Moseboken. Han tänker be den högre makten att bereda en väg genom informationshavet och sedan vandra  torrskodd till andra sidan. Förhoppningsvis rasar floden sedan tillbaka över dem som förtjänar det. De som har producerat eländet.

Be Sociable, Share!

Om Skolprofeten

Sagt om Skolprofeten: Han är i högsta grad en alldeles vanlig profet som har kommit till jorden för att skåda skolans väsen ur ett annat perspektiv. De som har sett honom berättar att han ofta iträder skepnaden av en helt vanlig dödlig lärare. Allt kan ifrågasättas. Inget är självklart. Han tar ibland av sig sin objektiva skrud och klär sig i subjektiv cynism efter jobbet. Han älskar att vara politiskt inkorrekt och att strunta i konventionerna. Ibland behöver man skåda världen genom bottnen på flaskan eller ur de allra minsta barnens perspektiv. Varför måste man gå i skolan? Vem kom på den idén? Det finns inte så många dumma frågor jämfört med dåliga svar. Av dårar och barn får man höra sanningen sägs det. Skolprofeten lyssnar och reflekterar både till akademiska och primitiva infall. Det skadar inte att se på saker med en gnutta humor, distans eller ironi.
Det här inlägget postades i Läraren i den offentliga debatten. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *